Tänä iltana ajauduin taas riitaan vaimon kanssa. Vaimo rupesi leipomaan kakkua ja minun tehtäväksi jäi puuhata lapsen kanssa jotain. Siinä sitten turhauduin ja vaimon pyynnöt ja sanomiset alkoivat ärsyttää niin pahasti, että en pystynyt pidättelemään enää suuttumustani, vaan aloin sättiä vaimoa kirosanoilla ja haukuin samalla vaimon suvunkin. Se tuntui taas pahalta yli kiehahtamiselta. Kiihdyin totaalisesti. Vetäydyin sitten makuuhuoneeseen rauhoittumaan.

Kun sain itseni hiukan rauhallisemmaksi, palasin olohuoneeseen selvittämään tapahtunutta. Vaimo oli tietenkin pahoilla mielin sanoistani. En tiennyt, mitä olisin sanonut hänelle. Koetin sitten selittää tapahtunutta. Sanoin jotenkin, että en jaksa enää tällaista elämää. Kaikki normaali toiminta tuntuu vaatimukselta, myös läheisyys. Viimeiset pari viikkoa olen ollut niin pahoinvoiva sekä psyykkisesti että fyysisesti. Sanoin, etten enää jaksa hoitaa lasta tässä tilanteessa. Vaimo yritti ymmärtää ja kertoi, ettei ole oikein jaksanut ymmärtää sitä, että olisin tosiaan näin huonossa kunnossa.

Yritin tänään hoitaa terveyttäni kuntoilemalla. Kävin heittämässä pari hiihtolenkkiä yhteensä 10-12 km. Hiihdin itseni väsyksiin asti. Neuvottelin aiemmin tällä viikolla vaimolta vähän lisää aikaa omaan tekemiseen. Mutta ilmeisesti koen olevani alistunut, koska kotihommine tekeminen kiukuttaa minua näin vahvasti. Viha on varmaan jonkinlainen puolustusreaktio, kun ei jaksa enää tehdä mieliksi tai motivoitua oikeasti. Olen yrittänyt kuitenkin tehdä osuuteni kotitöistä ja lapsen hoidosta. Nyt näyttää siltä, että minun on tingittävä siitä.

Vaimo neuvoi minua lopettamaan työnhaun ja pyytämään lääkäriltä sairaslomaa. Sain tällä viikolla työvoimatoimistosta kirjeen, jossa kyseltiin tämänhetkistä työnhakutilannettani. Kysymykset tuntuivat ahdistavilta. En varmaan pysty vastaamaan niihin. Ehkä minun täyty tosiaan hellittää ja jättäytyä sairaslomalle. Se on taloudellisesti turvallisempi vaihtoehto, kuin kuluttaa loppuun 500 ansiosidonnaista päivärahaa. Saisinpahan keskittyä vointini parantamiseen.