Joulu tuli ja meni. Selvisin siitä, vaikka monta kertaa voin sietämättömän huonosti. Vajaan vuoden vanha tyttäremme toimi ilopillerinä heikkoinakin hetkinä. Hän alkoi kävellä kaksi viikkoa sitten ja on uudesta taidostaan riemullisen innostunut. Tyttö ei voisi olla suloisempi.

Tapaninpäivänä kävimme siskoni perheen luona, jossa oli sukua koolla 3-vuotiaan pojan synttäreiden merkeissä. Hiukan minua ahdisti jutella ihmisten kanssa, koska olen epävarma jaksamisestani sosiaalisissa tilanteissa. Puhuminen tuntuu normaalia vaikeammalta ja repliikit väkinäisiltä.

Onneksi voin puhua voinnistani vaimolle avoimesti. Hän ymmärtää minua aika hyvin. Toisaalta olen usein kovin hermostunut, enkä jaksa ymmärtää hänen odotuksiaan ja toiveitaan, mikä luo ristiriitoja suhteeseemme. Vaimo väsyy minun huonotuulisuuteeni, mikä on ihan ymmärrettävää. Riita leimahtaa herkästi pikku asioista.

Tänään sitten pitää ruveta pakkaamaan keski-Suomen reissua varten. Huomenna lähdetään matkaan.