Nukuin viime yön huonosti, sillä muutin hädissäni lääkitystä niin, että puolitin Oxamin annoksen. Minulla on huonoja kokemuksia edellisestä ahdistuslääkkeestä, joka pitkään käytettynä aiheutti iltaisin pahenevaa ahdistusta. Lääkäri sitten vaihtoi sen pois. Nyt ounailen, että tuo aamupahoinvointi voisi johtua Oxaminin jatkuvasta käytöstä. Alunperin sain reseptin unettomuuden hoitoon. Mutta nyt unettomuus voisi olla vieroitusoide. Tässä joutuu itse pähkäilemään näitten aineitten kanssa, kun tuntuu, ettei saa lääkäriltä riittävästi tukea. Suhteeni psykiatriin kärsi kolauksen, kun tein hänen kieltäytymisestään kirjoittaa minulle B-lausunto selvityspyynnön johtavalle lääkärille. Sen jälkeen hän alkoi suhtautua minuun kylmäkiskoisesti, tai näin minä ainakin koen.

Muuten tämä päivä oli hiukan parempi kuin eilinen. Hallitsevana tunteena oli ahdistus, joka ei kauheasti haitannut arkirutiineja. Jatkoin laatoitushommaa pihalla, mutta huomasin iltakuuden jälkeen olevani ihan loppu, sekä fyysisesti että henkisesti. En jaksanut enää oikein olla perheen kanssa. Saunassa sain sitten koottua itseäni sen verran kasaan, että jaksan taas kirjoittaa.

Aloin tänään lukea terapeutilta lainaksi saamaani kirjaa: "Kuka ohjaa elämääsi" - Tietoisuustaidot arjen apuna. Sen ideana on ilmeisesti harjoitella tietoisuustaitoja eli tietoista läsnäoloa. Siihen liittyy esim. hengitysharjoituksia, joilla voisi käsitellä esim. masennusta tai ahdistusta. Terapeutin mukaan tekniikka voisi toimia ensiapuna näihin minun masennuskohtauksiini. Hiukan olen jo kokeillut tietoista hengittämistä ja havainnut, että se ainakin rentouttaa jonkin verran.