Sain terapeutilta lomakkeen, jossa esitetään 50 mahdollista turvallisuuden ja itsearvostuksen lähdettä. Valitsen tähän nyt ne kohdat, jotka kuvaavat minulle tärkeitä seikkoja:

Olen perillä siitä, mitä muut minusta ajattelevat:

Tämä johtuu siitä, että pelkään ihmisten ajattelevan tekemisistäni jotain pahaa tai eivät hyväksy niitä. Taustalla on hyvin voimakas hyväksytyksi tulemisen tarve.

Voin olla luonnon keskellä:

Luonto on useimmiten rauhallinen ympäristö ja siellä voi kuunnella lintujen laulua ja tuulen aiheuttamia ääniä puiden lehdissä. Luonnossa koen itseni eheämmäksi, kuin rakennetussa miljöössä.

Tunne itseni päteväksi työssäni:

Työnteko on ollut se tapa, jolla olen tottunut saamaan hyväksyntää muilta ihmisiltä. Tämä tapa on kehittynyt jo lapsuudessa, jolloin isä vaati minua osallistumaan maatalon töihin. Nyt kun olen työtön, koen itseni lähes työkyvyttömäksi.

Olen suvaitsevainen ja anteeksiantava:

Tämä on enimmäkseen periaate tai ihanne, jota yritän noudattaa. Mutta taustalla voi nähdä vastavuoroisuuden toiveen eli jos hyväksyn muut ihmiset sellaisina kuin he ovat, että hekin hyväksyisivät minut tällaisena, ilman lisävaatimuksia.

Teen sitä mitä ajattelen toisten haluavan:

Tämä ajattelen olevan selvä heikkous. Nimittäin en uskalla antaa itseni tehdä mitä haluan, koska pelkään sen olevan ristiriidassa sen kanssa mitä muut haluavat, enkä halua joutua hankaluuksiin toisten kanssa. Toisin sanoen yritän pitää muut ihmiset tyytyväisinä siihen, mitä milloinkin teen. Tätä kirjoittaessani alkaa selvästi ahdistaa. Varmaan jokin torjuntareaktio.

Tunnen itseni avuliaaksi ja huolehtivaksi ihmiseksi:

Haen toisten hyväksyntää hyvin monin tavoin. Avuliaisuus on vain yksi tapa.

Minulla on ystäviä:

Ystäviltä olen aiemmin saanut paljon tukea ja hyväksyntää. Nyt ystävät ovat vähissä ja tunnen itseni yksinäiseksi, mikä masentaa minua.

Miellytän muita ja vältän kiistoja:

Ihmisten miellyttäminen on yksi suurimmista "synneistäni". Joskus jopa valehtelen olevani samaa mieltä, vaikka olisin oikeasti eri mieltä. Tämä on tosi sairasta.

Tunnen itseni terveeksi ja ruumiillisesti hyvinvoivaksi:

Olen kokenut viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana monesti kaikenlaisia "vaivoja", mistä on kehittynyt tapa tarkkailla vointiani ja kehoni tuntemuksia. Menen melko herkästi lääkäriin hakemaan apua johonkin kipuun. Jos voin huonosti, menetän samalla mielenkiinnon muihin asioihin. Vaimokin on valittanut, etten tee kipeänä mitään. Huolehdin kunnostani ja noudatan terveellistä ruokavaliota, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Tämä nykyinen masennusoireyhtymä on minulle tosi rankka juttu. Kuinka ihminen voi tulla näin huonoon kuntoon, vaikka on huolehtinut itsestään erittäin paljon. Tämä tuntuu tosi ristiriitaiselta.

Tunnen, että Jumala on minun puolellani:

Tämä kohta on itse keksitty. Olen hyvin auktoriteettiriippuvainen ja Jumala edustaa ylintä auktoriteettia elämässäni. Jos Jumala ei olisi puolellani, kukaan ei voisi auttaa minua. Pelkään joskus sitä, että Jumala hylkää minut pahuuden valtaan. Tai toisinpäin, että käännän selkäni Jumalalle.